آزمون آیلتس چیست و برای چه کسانی مناسب است؟

ابتدا از کلمه IELTS شروع میکنم که مخفف International English Language Testing System  هست. شرکای تجاری و علمی این آزمون عبارتند از www.cambridgeenglish.org  ، www.britishcouncil.org از انگلستان و www.idp.com  از استرالیا. یکی از معتبرترین آزمونها برای مهاجرت کاری و ادامه تحصیل در سرتا سر دنیا محسوب میشود. آزمون آیلتس به دو صورت وجود دارد. یکی آکادمیک که بیشتر برای کسانی مناسب هست که قصد ادامه تحصیل در دانشگاههای خارج از کشور دارند و جنرال که مناسب افرادیست با قصد مهاجرت کاری.  لیسنینگ و اسپیکینگ هر دو نوع تست آیلتس دقیقا شبیه هم هستند ولی در ریدینگ و رایتینگ تفاوتهایی بینشان وجود دارد. باید توجه داشته باشید که این آزمون از خصوصیات و تکنیکهای مخصوص خودش برخوردار است و نیاز هست که شما با آنها به طور کامل آشنا بشید و تمرین کنید. مراکزی که در ایران این آزمون را برگزار میکنند زیر نظر IDP استرالیا کار میکنند. مراکز معتبری که میتوانید امتحان دهید ایرسافام و آیلتس تهران هستند.

ساختار آزمون آیلتس

امتحان آیلتس از چهار بخش تشکیل شده است: لیسنینگ ، ریدینگ، رایتینگ و اسپیکینگ. سه مهارت اول که حدود 3 ساعت طول می‌کشد را در یک روز امتحان می‌دهید و مهارت اسپیکینگ روز دیگری برگزار می‌شود.

مهارت لیسنینگ (Listening) در آزمون آیلتس

40 سوال دارد و حدود 30 دقیقه باید به فایل صوتی گوش کنید و جواب سوالها رو بدین. بعد از پایان لیسنینگ 10 دقیقه وقت دارید که جوابهاتون رو به پاسخنامه انتقال دهید. چهار بخش دارد که بهش part گفته میشود و در هر بخش به ده سوال پاسخ میدین. هر چه از پارت یک به پارت چهار میریم لیسنینگها سخت تر شده و احتمالا تعداد خطاهای شما بیشتر خواهد شد بنابراین باید سعی کنید از دو بخش اول که آسانتر هستند حداکثر نمره را دریافت کنید. ( ارزش نمره در همه بخشها یکسان است).

انواع مختلف سوال در قسمت لیسنینگ

بخش اول یک مکالمه دو نفره در مورد موضوعات روزمره هست که معمولا مکالمه تلفنیست. مثلا یک مکالمه بین مشتری و آزانس مسافرتی برای تهیه تور و بلیط سفر. در این مکالمه اطلاعاتی منقل میشود که مورد سوال هست و باید شما پاسخ آنها را بدهید.

در بخش دوم یک نفر بازهم مربوط به موضوعات روزمره صحبت میکند که شما پاسخ ده سوال دیگر را میدهید. به عنوان مثال، یک راهنمای تور در حال تشریح یک بنای تاریخی هست که توریستها در حال تماشای آن هستند.

بخش سوم یک مکالمه دو و یا جند نفریست در مورد موضوعات آکادمیک و آموزشی که چون ممکن هست سه یا چهار نفر صحیت کنند و نظراتشون رو به اشتراک بزارند قدری کار برای شما سخت شود. مثلا ممکن هست یک مکالمه سه نفری بین دو دانشجو و استادشون در مورد پروژه و یا تحقیقی که باید انجام دهند باشد.

بخش چهارم باز هم فقط یک نفر صحبت میکند که معمولا شبیه سخنرانیست و موضوعش حتما آکادمیک هست. مثلا یک استاد دانشگاه در مورد یک موضوعی صحبت میکند.

در هر بخش از لیسنینگ آیلتس دقیقا چه اتفاقی می‌افتد؟

سوالات کاملا متنوع هستند. چند گزینه ای، پاسخ کوتاه، کامل کردن جمله (پر کردن جای خالی)، کامل کردن جدول، فلوچارت و یا نقشه و … . برای تقویت لیسنینگ خود اگر در سطح متوسط هستید این کتاب را پیشنهاد میکنم که از انتشارات کمبریج است و شما را با لهجه بریتیش آشنا می‌کند.

ریدینگ آیلتس

در قسمت ریدینگ نیز شما باید به 40 پرسش پاسخ دهید. در نوع آکادمیک امتحان آیلتس سه متن یا مقاله مختلف وجود دارد که در هر متن باید حدودا به 13 یا 14 تا سوال جواب بدهید. متون همگی از مجلات، روزنامه ها، کتب مختلف و یا مقالات اینترنتی گرفته شده اند و باید توجه داشته باشید که همگی برای فهم عموم مردم نوشته شده اند و نه افراد متخصص. در نوع جنرال هم سه بخش اصلی وجود دارد با این تفاوت که نوع متون خیلی آکادمیک ممکنه نباشند و بیشتر از مجلات و روزنامه ها، جزوات شرکتها و دستورالعملها اقتباس شده باشند.(به خصوص بخش اول). در بخش اول معمولا دو یا سه متن کوتاهتر می‌بینید و در بخش دوم دو متن معمولا وجود دارد و در نهایت بخش سوم یک متن بلندتر. یک ساعت وقت دارید که پاسخنامه مربوط به ریدینگ رو تحویل بدهید. پس برای هر بخش 20 دقیقه بیشتر فرصت ندارید.

انواع سوالات ریدینگ آیلتس

چند گزینه ای، شناسایی نظر نویسنده و یا ادعای ایشان، تطبیق اطلاعات، خصوصیات، عنوان برای پاراگرافها و جمله ها، کامل کردن خلاصه متن، جدول، فلوچارت، جمله، دیاگرام و پاسخ کوتاه به سوالات. برای یادگیری تکنیکهای پاسخگویی به سوالات ریدینگ به این لینک مراجعه کنید. برای تقویت مهارت ریدینگ خود میتوانید از این کتابها استفاده کنید.

رایتینگ آیلتس

از دو بخش تشکیل شده است. تسک یک در نوع آکادمیک یک تصویر دیاگرام، نقشه و یا روند انجام کاری بهتون داده میشود که باید راجع به آن یک گزارش حداقل 150 کلمه ای بنویسید. در نوع جنرال باید یک نامه با توجه به موضوعی که به شما داده میشود بنویسید با همان تعداد کلمه یعنی حداقل 150 تا. مدت زمان پیشنهادی برای نوشتن تسک یک 20 دقیقه است. در تسک دو رایتینگ آکادمیک و جنرال باید یک ESSAY راجع به موضوعی که در سوال مطرح میشود بنویسید. حداقل 250 کلمه. تفاوت سوالات در تسک دوم بین نوع جنرال و آکادمیک در نوع سوالات و موضوعاتی است که به شما ارئه می‌شود. اما از نظر قوانین و ساختار دقیقا یکسان هستند. مدت زمان شما برای تسک دو 40 دقیقه هست که با تسک یک کلا یک ساعت وقت دارید که برگه های رایتینگ را تحویل دهید. برای آشنایی بیشتر با رایتینگ در هر دو تسک و یادگیری نحوه بسط دادن پاراگرافها روی لینکهای زیر کلیک کنید.

همچنین خانه آموزش سرویس تصحیح رایتینگ نیز در اختیار شما قرار داده است تا بتوانید درک بهتری نسبت به نقاط ضعف و قوت خود در این بخش پیدا کنید.

برای تقویت رایتینگ خود حتما از این کتاب شروع کنید که بسیار مفید است.

اسپیکینگ آیلتس

این قسمت که معمولا روز دیگری برگزار میشود بین 11 تا 14 دقیقه طول میکشد و به صورت حضوری برگزار میگردد. از سه بخش تشکیل شده است و هر جه پیش میرود شما بیشتر به چالش کشیده میشوید. در بخش اول سوالاتی راجع به شما (علایق شما، خانه شما، ورزشهایی که میکنید، تحصیلاتتون، خانوادتون و …. ) پرسش میشود و شما باید به آنها جوابهای نه خیلی بلند و نه خیلی کوتاه بدهید. در این بخش حدود 8 سوال از شما پرسیده میشود. در قسمت دوم یک کارت  (CUE CARD, PROMPT CARD) به شما داده میشود  با موضوع و سوالاتی راجع به آن. شما یک دقیقه فرصت دارید تا به سوال فکر کرده و روی کاغذی که به شما داده میشود یادداشت برداری کنید. سپس از شما انتظار میرود که راجع به موضوع بین یک تا دو دقیقه صحبت کنید.

و نهایتا در قسمت سوم سوالاتی که کلی تر هستند ولی راجع به همان موضوع قسمت دوم از شما پرسیده خواهد شد و از شما انتطار میرود پاسخ آنها را دقیق و کامل بدهید. بخش سوم یک بحث دو طرفه هست و باید به یاد داشته باشید در هر جای صحبت شما آزمون گیرنده آیلتس میتواند از شما سولات بیشتری در مورد حرفی که میزنید بپرسد.

به منظور آشنایی بیشتر با تکنیکهای پاسخ دهی به سوالات اسپیکینگ در هر سه بخش کلیک کنید.

همچنین خانه آموزش سرویس تصحیح اسپیکینگ و آزمون ماک اسپیکینگ نیز در اختیار شما قرار داده است تا بتوانید با تحلیل و آنالیز دقیق درک بهتری نسبت به نمره خود در بخش اسپیکینگ آیلتس به دست آورید.

تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال

همانطور که گفته شد آزمون آیلتس دو گونه است. آکادمیک و جنرال. در نوع جنرال که بیشتر برای مهاجرت کاری مناسب هست در بخش ریدینگ سه بخش اصلی وجود دارد که سوالات بیشتر از مجلات و روزنامه ها، جزوات شرکتها و دستورالعملها اقتباس شده اند. در بخش اول معمولا دو یا سه متن کوتاهتر میبینید و در بخش دوم دو متن معمولا وجود دارد و در نهایت بخش سوم یک متن بلندتر. ولی در مدل آکادمیک در هر سه بخش یک متن بلند وجود دارد که موضوعات جدیتر و آکادمیک را شامل میشود. از نظر تعداد سوال و وقت کاملا یکسان هستند بدین معنی که در یک ساعت 40 تا سوال را باید پاسخ دهید. در رایتینگ نیز تفاوت هایی وجود دارد. تسک یک در نوع آکادمیک یک تصویر دیاگرام، نقشه و یا روند انجام کاری بهتون داده میشه که باید راجع بهش یک گزارش حداقل 150 کلمه ای بنویسید. در نوع جنرال باید یک نامه با توجه به موضوعی که بهتون داده میشه بنویسید با همان تعداد کلمه یعنی حداقل 150 تا. در تسک دو رایتینگ آکادمیک و جنرال باید یک ESSAY راجع به موضوعی که در سوال مطرح میشه بنویسید. حداقل 250 کلمه. تفاوت سوالات در تسک دوم بین نوع جنرال و آکادمیک در نوع سوالات و موضوعاتیست که به شما ارئه میشود. اما از نظر قوانین و ساختار دقیقا یکسان هستند.

تفاوت آزمون کامپیوتری و کاغذی

تفاوت زیادی بین این دو نوع روش در امتحان آیلتس نیست. از نظر ساختار، تعداد سوالات، نمره دهی و محتوا همه چیز یکسان است. در آزمون کامپیوتری مهارتهای لیسنینگ، ریدینگ و رایتینگ را روی سیستم انجام میشود. ولی مهارت اسپیکینگ همچنان به صورت حضوری انجام میگیرد و تفاوتی با آزمون آیلتس کاغذی ندارد. در قسمت لیسنینگ آرمون کامپیوتری نیز دیگر زمان اضافه ای برای انتقال پاسخها به پاسخنامه وجود ندارد و خ وب این طبیعیست چون که امتحان روی کامپیوتر برگزار میشود و شما دیگر نیازی بدان ندارید. البته در پایان لیسنینگ به شما فرصت برای بررسی پاسخهایتان داده میشود.

منابع آمادگی آزمون آیلتس

منابع بسیار متنوع و متعددی در بازار موجود هستند ولی در این پست مهمترین و معتبرترین آنها معرفی میگردد.

Mindset for IELTS 2: در این کتاب با چهار مهارت آیلتس به صورت کامل آشنا شده و یاد میگیرید که چگونه انواع سوالات را پاسخ دهید. کتاب از انتشارات کمبریج هست، بسیار معتبر و تمرینهای فوق اعاده خوبی در سی دی کتاب هست که میتواند به شما کمک کند. این کتاب برای نمره 6 یا حداکثر 6.5 آیلتس طراحی و نوشته شده است.

Mindset for IELTS 3: در این کتاب با چهار مهارت آیلتس به صورت کامل آشنا شده و یاد میگیرید که چگونه انواع سوالات را پاسخ دهید. کتاب از انتشارات کمبریج هست، بسیار معتبر و تمرینهای فوق اعاده خوبی در سی دی کتاب هست که میتواند به شما کمک کند. این کتاب برای نمره 7 تا 7.5 آیلتس طراحی و نوشته شده است.

The Official Cambridge guide to IELTS : این کتاب باز هم از انتشارات کمبریج هست و همه آنچه که شما برای امتحان نیاز دارید را برآورده میکند. مناسب برای نمره 4 به بالا هست. دارای 8 تست رسمی آیلتس میباشد و ویدیو های خوبی نیز در دی وی دی آن وجود دارد.

IELTS Vocabulary: کتاب بسیار مفید برای ارتقای دامنه لغات شما از انتشارات کمبریج که برای نمره 6.5 به بالا نوشته شده است. از مزیتهای این کتاب همین کافیه که کلمات به صورت موضوعی دسته بندی شده اند و شما کلمات را در قالب یک محتوا که یا متن و یا لیسنینگ هست یاد میگیرید و تاثیر فوق العاده ای در ماندگاری کلمات در ذهن شما خواهد داشت. نویسنده آن خانم پالین کالین Pauline Cullen است.

IELTS Grammar: برای تقویت ساختارهای گرامری مورد نیاز در آزمون آیلتس از این کتاب ارزشمند استفاده کنید که از انتشارات کمبریج هست و نویسنده آن خانم پالین کالین Pauline Cullen هست.

کتابهای کمبریج IELTS Cambridge Books 1-17

در این کتابها با تستهای واقعی سالهای گذشته آیلتس آشنا می‌شوید و می‌توانید مهارت خود را در تست زنی و مدیریت زمان بررسی کنید. روش کار شما با این کتابها باید در مرحله اول مانند شرایط امتحان باشد بدین معنی که پاسخ سوالات را در وقت تعیین شده سعی کنید بدهید و سپس به آنالیز، تحلیل و بررسی متون و لیسنینگها بپردازید. سراغ دیکشنری رفته و معنی لغات مفید آن را پیدا کنید و یا چندین بار به فایل صوتی در لیسنینگ گوش کرده و اشتباهات خود را بررسی نمایید.

دانلود کتابهای تست آیلتس کمبریج

برای دانلود کتابهای تست آیلتس کمبریج کلیک کنید

هزینه آزمون آیلتس

به صورت علی الحساب مبلغ 6،151،040 تومان دریافت میکنند و اگر تغییری در نرخ دلار اتفاق بیافتد بسته به قیمت روز دلار مابقی محاسبه و دریافت می‌شود. سازمان سنجش مرجع رسمی اعلام هزینه آزمون آیلتس است.

آموزش آیلتس

ما در مجموعه خانه آموزش به صورت حرفه ای و قدم به قدم نقشه راه درست را تا رسیدن به هدفتان به شما نشان داده و با دوره های متعددی که طراحی کرده ایم به شما کمک می‌کنیم به آرزوی خود دست یابید. صداقت و درک منطقی از جایی که هستید و هدفی که دنبال می‌کنید در رسیدن شما به رویاییتان تاثیر مستقیم دارد. برای تعیین سطح و دریافت مشاوره رایگان کلیک کنید.

مراحل دریافت مدرک آیلتس

شما گزارش نتیجه آزمون آیلتس خود را پس از 13 روز دریافت خواهید کرد. در آزمون کامپیوتری پس از 5 تا 7 روز نتیجه اعلام میشود. بسته به مرکزی که در آن آزمون داده اید میتوانید از آنها درخواست کنید که فرم گزارش نتیجه شما یا همان کارنامه شما را به آدرسی که اعلام میکنید پست کنند. همینطور اگر در دانشگاه یا موسسه ای در خارج از کشور اقدام به ادامه تحصیل کرده باشید، مرکز میتواند نتیجه آیلتس شما را به آن دانشگاه به طور مستقیم ارسال کند.

بایدها و نبایدهای آزمون آیلتس
  1. نوشتن صحیح کلمات (املای لغات) در بخشهای لیسنینگ، ریدینگ و رایتینگ آیلتس از اهمیت زیادی برخوردار هستند و باید روی این مورد به صورت اختصاصی کار و تمرین کنید. داشتن اشتباه املایی از شما در قسمت دامنه واژگان در رایتینگ نمره کم میکند. در بخشهای ریدینگ و لیسنینگ هم اگر پاسخهایتان غلط املایی داشته باشند به عنوان پاسخ غلط محسوب میشوند.
  2. خودتان باشید

در بخش اسپیکینگ بسیاری از کاندیداها از قبل مدلی را برای پاسخ به سولات حفظ کرده و تلاش میکنند آنها را تکرار کنند. این اصلا به شما کمک نمیکند. در اسپیکینگ examiner به دنبال توانایی ارتباط برقرار کردن شما با خودش هست پس خودتان باشید و خیلی واضح و شفاف نظرتان را عنوان کنید.

  1. تک تک سوالات و دستور العملها را با دقت بخوانید.
  2. آیلتس یک آزمون مهارتیست.

یادتان باشد که نمیشود برای این آزمون به مدت طولانی و با وقفه آماده شد. شما اگر هر مهارتی داشته باشید مثلا پیانو بزنید اگر مدتی آن را کنار بگذارید برای اینکه به اوج خودتان برگردید مستلزم انرژی مضاعف و زمان بیشتریست. پس بسته به هدفی که دارید خیلی خوب و با پشتکار فراوان برای این امتحان آماده شده و سریع تا در اوج هستید امتحان آیلتس را بدهید.

  1. روز امتحان زودتر برسید.
  2. لباس را حت بپوشید.
  3. مدیریت استرس در بازدهی شما در آزمون بسیار تاثیر گذار است. پس باید روی این موضوع کار کنید، تمرین کنید و کلا مباحث روحی روانی مهم هستند.
  4. حداقل دو تا مداد خوب و یک پاک کن همراه داشته باشید.
نحوه اعتراض به نمره آیلتس

اگر از عملکرد خود در آزمون مطمئن هستید و از نمره ای که بهتون داده شده ناراضی میتوانید اعتراض بزنید که به آن Enquiry on result گفته میشود. روند بدین شکل است که شما فرمی را باید در مرکز مربوطه که معمولا آنلاین در اختیارتون میزارن پر کنید و برای مرکز بفرستید. مدت زمان برای اعتراض حداکثر تا 6 هفته پس از تاریخیست که امتحان دادید. نتیجه اعتراض شما بین 2 تا 21 روز اعلام میشود.

اگر نتیجه اعتراض تغییر کرد همه پولی که بابت اعتراض از شما دریافت شده به شما برگردانده خواهد شد و اگر نتیجه تغییر نکرد شما هزینه ای که برای اعتراض به مرکز پرداخت کرده اید را از دست خواهید داد و چیزی به شما عودت داده نخواهد شد.

نظام نمره‌دهی

نمره دهی آیلتس از نمره 1 تا 9 میباشد که در زیر معادل سطح زبان خودتان را با جدول استانداردهای اروپا CEFR مشاهده میکنید.

جدول تطابق نمره آیلتس
فاکتورهای نمره دهی در اسپیکینگ

چهار فاکتور مد نظر EXAMINER آزمون گیرنده است.  آزمون گیرنده هر فاکتور را از 1 تا 9 به صورت جداگانه نمره داده و سپس جمع همه فاکتورها تقسیم بر چهار نمره اسپیکینگ شما بدست می آید.

Fluency and coherence: روانی کلام و ربط دادن ایده ها، جملات.

Lexical resource: دامنه واژگان

Grammatical range and accuracy : تنوع در استفاده درست از ساختارهای گرامری

Pronunciation : تلفظ که شامل تلفظ درست کلمات، آهنگ جمله ها، تاکید، تولید درست صداها و غیره میشود.

Fluency and Coherence

Lexical Resource

Grammatical Range and Accuracy

Pronunciation

فاکتورهای نمره دهی در رایتینگ

Task response/achievement : چقدر از پس پاسخ به سوالیکه به شما داده شده است برآمدید و همه قسمتهای آن را به طور کامل بحث کرده اید. اگر کمتر از 150 کلمه در تسک یک و 250 کلمه در تسک 2 بنویسید در این قسمت از نمره شما کسر خواهد شد.

Cohesion and coherence : یکپارچگی، انسجام و روانی در خواندن و فهم متن و همچنین پاراگراف بندی درست، مرتبط بودن ایده ها، جملات و پاراگرافها و استفاده به جا از کلمات مرتبط کننده را شامل میشود.

Grammatical range and accuracy : تنوع در استفاده درست از ساختارهای گرامری. باید با ساختار انواع جمله مسلط باشید و بتوانید از جملات مرکب و پیچیده استفاده کنید. برای یادگیری انواع جمله از این لینک استفاده کنید.

Lexical resource : دامنه واژگان

نمره دهی دهی اسپیکینگ آیلتس
آزمون ماک

در واقع آزمون آزمایشی آیلتس هست که با مبلغی اندک میتوانید حدود نمره خود را در آزمون اصلی بسنجید و پولتان را از بین نبرید. یا تا در آزمون ماک به حد نصاب نمره ای که میخواهید نرسیدید آزمون اصلی را ثبت نام نکنید. محدودیتی در تعداد تکرار آزمون ماک و همچنین اصلی وجود ندارد پس توصیه من به شما دادن حداقل دو آزمون ماک پیش از امتحان اصلیست تا با مکان، جو سالن و محتوای آزمون کاملا آشنا شده و ترس و استرس شما کمتر شود. آزمون ماک را حتما با آنالیز و تحلیل ثبت نام کنید تا پس از دریافت نتیجه، گزارش مفصلی از نقاط ضعف شما در همه بخشهای سولات آیلتس به شما داده شود و بتوانید بهتر و به صورت متمرکز برنامه ریزی و تمرین کنید.

به این مطلب امتیاز دهید یاقوت بگیرید

Rating 0.00 from 0 votes